Egypte in het Rijksmuseum van Oudheden

Op vrijdag 7 juni gingen de kinderen van de groepen 3 en 4 even op tijdreis naar Egypte. In het Rijksmuseum van Oudheden, in Leiden, is hier een afdeling over. In het museum waren verschillende dozen met personen van Vos en Haas, die met ons mee leerden. Zo hebben de kinderen activiteiten gedaan over hiërogliefen, farao’s, tempels, mummies en goden. Dit allemaal tussen de prachtige stukken die bewaard zijn gebleven uit de oude Egyptische tijd. De kinderen hebben in groepen de opdrachten gedaan en weer veel gehoord. En we hadden geluk: toen we binnenkwamen konden we genieten van een lichtshow bij de tempel!

Prinsenbos

Op woensdag 29 mochten wij naar het Prinsenbos toe. Twee vrijwilligers leerden ons van alles over vogels in het leslokaal daar. Vervolgens gingen we de natuur in om naar vogelgeluiden te luisteren, daslook te kneuzen, een sterke boom te zoeken (eikenboom) en te kijken naar een buigbare boom (wilgenboom). Nadat we veel over de natuur geleerd hadden, mochten we nog een poos heerlijk spelen op de speeltoestellen. Op de foto’s is te zien dat het heerlijk weer was om een morgen buiten te zijn.

Startpunt IPC ‘Ben je in vorm?’ groep 6

Maandagmiddag hadden de groepen 5 en 6 een sportieve opening van het nieuwe IPC-thema ‘Ben je in vorm?’. De vader van Don en Kenzo had interessante fitness spullen bij zich en heeft de kinderen begeleid tijdens een klein sportcircuit op het schoolplein. Het was een sportieve ervaring. Bedankt ‘meester’ Kenneth!

In de komende weken gaan we in de groep bestuderen hoe het menselijk lichaam beweegt. We behandelen de spieren, de botten en de ingewanden. Uiteraard houden we ons ook bezig met beweging, conditie en samenwerken in de sport. Het belooft een interessant en sportief thema te worden! Wij hebben er zin in! 🏃‍♂️

Startpunt IPC groep 5 ‘Ben je in vorm?’

Vandaag hadden de groepen 5 en 6 een sportieve opening van het nieuwe IPC-thema ‘Ben je in vorm?’. De vader van Don en Kenzo had interessante fitness spullen bij zich en heeft de kinderen begeleid tijdens een klein sportcircuit op het schoolplein. Het was een sportieve ervaring. Bedankt ‘meester’Kenneth!

In de komende weken gaan we in de groep bestuderen hoe het menselijk lichaam beweegt. We behandelen de spieren, de botten en de ingewanden. Uiteraard houden we ons ook bezig met beweging, conditie en samenwerken in de sport. Het belooft een interessant en sportief thema te worden! Wij hebben er zin in 🙂

Jaarlijkse bingo wederom een succes

Wat was het weer gezellig druk bij onze jaarlijkse bingo avond. Het maakt ons als team trots om jullie betrokkenheid bij onze school te zien. Bedankt hiervoor! Bedankt voor het meespelen met de bingo. Maar zeker ook dank aan onze zeer actieve oudercommissie, die elk jaar weer prachtige prijzen weet te regelen en zich ook op de avond zelf heel erg inzetten. Dit jaar is er 2942 euro opgehaald!! Hiermee kunnen we zeker wel met elkaar in beweging komen!

Water pop-up

Op 29 mei was er een geslaagde water pop-up in groep 3 door Paul van den Bos, die namens de gemeente dit project heeft op mogen zetten.

De kinderen hebben gezien hoe een centrifugatie -pomp werkt door middel van rietjes, hebben vuil water gefilterd met een eigen gemaakte filter en hebben een pomp in elkaar gezet zoals Archimedes dat heeft bedacht vroeger.

Een en al nuttige techniek om water op een bewuste manier te gebruiken. Zo hebben we samen de plantjes in de natuurtuin water gegeven, leuk!

Schrijver Gideon Samson bezoekt groep 6

Kinder- en jeugdboekenschrijver Gideon Samson bracht vanochtend een bezoek aan groep 6. Iris en Iris schreven een verslag van dat bezoek.

Gideon Samson

Hoi, wij zijn iris B en Iris N. Vandaag kwam Gideon Samson in de klas. Hij had een PowerPoint in elkaar geknutseld. Hij had hele grappige foto’s en hij had al zijn boeken meegenomen – 1 (dat betekent dat hij een boek is vergeten). Dat boek heet Hoe word ik een superheld. Hij had dus boeken mee, zoals: Ziek, Niks zeggen, Eilanddagen, Zeb., Alle dieren drijven, Met je hoofd boven water, Zwarte zwaan, Overspoeld en De hemel kan wachten. En hij had het ook over voetbal, dat hij later profvoetballer wou worden. Hij trainde elke dag. Hij voetbalde zelfs in huis. Toen dacht hij dat hij bij ADO Den Haag kon voetballen. Hij wachtte en wachtte en wachtte en wachtte en wachtte en wachtte, tot hij op een dag een brief kreeg van ADO Den Haag. Hij dacht even goed na en zij kei en keihard ja!!!! Hij speelde een paar keer, maar voor de rest zat hij op de bank. Hij kreeg te horen dat hij er niet meer bij mocht horen. Die dag fietste hij naar huis met een blij gezicht. Hij was in zijn studiekamertje, hij keek in zijn laatje. Hij zag allemaal oude verhaaltjes. Toen bedacht hij dat hij schrijver wou worden. Hij vertelde ook dat hij ongeveer over een maand een kindje krijgt, het is een jongen. De naam wou hij niet zeggen, hij zei dat ze het nog niet wisten. We hebben ook vragen gesteld, zoals Iris N vroeg: Wat voor ziekte heeft Belle uit het boek Ziek?. En de andere Iris vroeg: Wat vind je het leukste boek dat je hebt geschreven? Het antwoord van Iris Neervoort is dat hij het zelf niet weet. En van De andere Iris is Zeb. Groetjes Iris & Iris

Vakantie! Maar eerst nog even werken…

Het thema ‘vakantie’ is van start gegaan, maar nog even tot het echt vakantie is! Het nieuwe thema gaat vooral over aardrijkskunde en alle andere dingen die bij vakantie komen kijken.

We begonnen met een rollenspel in een reisbureau. Wat komt er allemaal bij een vakantie kijken? Erg veel, merkten we wel! Waar wil je heen, waar wil je verblijven, wat wil je doen, hoe veel geld wil je kwijt zijn?

Bij de kennisoogst hebben de kinderen een mindmap ingevuld over VAKANTIE. De verschillende takken waren al getekend: plaatsen, verblijf, reden, transport, activiteiten, wat kun je kopen en bagage. De kinderen hebben met kleuren en nieuwe woorden de mindmap aangevuld met wat zij al weten. Knap hoe mooi ze dit al kunnen.

De atlassen zijn tevoorschijn getoverd en de globes zijn meegenomen. De kinderen pakken voor veel opdrachten deze verschillende kaarten erbij. Het is leuk om te zien hoe deze kaarten voor verschillende dingen gebruikt worden.
Tijdens aardrijkskunde hebben we eerst gekeken naar de vakantieplekken vanaf de foto’s. Waar ligt dit en hoe zijn we er naar toe gereisd?
Dit hebben we proberen weer te geven in een grafiek. De auto en het vliegtuig waren het meest populair.

Als de kinderen klaar waren met hun werkbladen, mochten ze op zoek gaan naar de vlaggen van verschillende landen. Dit aan de hand van het vlaggen register. Leuk! De landen schrijven is ook een pittige karwei 😉

Welke soorten vakanties zijn er? En wat voor bagage neem je nou mee? En welke klimaten bestaan er op de wereld? De kinderen weten hier nu van en hebben wat geografische termen geleerd: evenaar, klimaat, noord, oost, zuid, west, polen en verschillende klimaten.

Op naar nog meer dingen leren over vakantie en dan zijn ze er daarna ook wel echt aan vakantie toe 😉

Ateliers

Woensdag 22 mei was onze laatste atelier ronde van dit schooljaar. De ateliers hadden als thema: voorjaar.

Het was weer een geslaagde ochtend met veel verschillende ateliers. Van vlinders tot bootjes die werden gemaakt en getest.

Op de foto’s kunt u zien hoe hard de kinderen gewerkt hebben.

Ouders bedankt voor jullie hulp!

Groep 4 zoekt vogels in het Prinsenbos

Donderdagochtend 16 mei trok groep 4 erop uit. Na een korte uitleg in het educatie centrum kregen we een korte uitleg. Daarna gingen we op pad, op zoek naar verschillende vogels. Wat zijn er veel verschillende vogels te zien in het Prinsenbos! We hebben weer genoten van deze ochtend.

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten