Startpunt IPC Milepost 1

De kinderen hebben na een filmpje geraden waar het thema over gaat komende periode: ”Communicatie”. In het filmpje werd er niet gesproken, toch knap dat we die man dan konden begrijpen. Hierna hebben we dit zelf geprobeerd met het spel Hints. Konden de kinderen raden wat de ander bedoelde? We leerden wat het woord communicatie betekend en wat er allemaal mee te maken heeft. Komende tijd zullen we nog veel meer leren!

Educatieve verkeerswandeling groep 3 en 4

Vanochtend hebben de kinderen van de groepen 3 en 4, in groepjes, een wandeling in de omgeving van de school gemaakt.

Daarbij werd het oversteken in verschillende situaties geoefend, bijvoorbeeld bij het zebrapad en tussen geparkeerde auto’s.

Met dank aan de ouders die de kinderen hierbij begeleid hebben!

Wat een groei in groep 3

Op donderdag 12 april hebben de kinderen weer laten zien hoe veel zij al wel niet hebben geleerd in groep 3.
Zij mochten voorlezen aan de Rikki- of Kikkergroep. Elk hadden ze een eigen boek, waarmee ze hebben geoefend in de klas. Waar moeten zij allemaal op letten? Duidelijk praten, intonatie, vragen stellen en plaatjes laten zien. Uiteindelijk, na het vele oefenen, hing bij iedereen een groepje kinderen aan hun lippen! De kinderen die een aantal maanden terug nog samen met hen speelden, konden nu al hele verhalen lezen. Wat leuk om te zien hoe dit is ontwikkeld!

Verder beginnen we maandag alweer met kern 10. De moeilijkste woorden worden nu gelezen, extra werkjes worden gedaan en ook de Beebot is weer helemaal in in groep 3.

Het thema ‘Dag en nacht’ is ook in trek bij de kinderen. Zij schrijven eigen verhalen en zingen dit nu zelfs als liedje. De kinderen hebben geleerd hoe je noten kunt lezen en welke noten er 1 tel en welke er 2 tellen duren. Verder kunnen ze nog veel andere dingen vertellen wat ze hebben geleerd met hulp van de leerwand, daar oefenen we nu druk mee. Zo vertelt Lola op de leerwand, dat zij nu weet dat een jaar 365 dagen heeft! De afsluiting van IPC is voor de meivakantie, hopelijk kunnen de kinderen dan alles zelf aan de ouders vertellen.

In de natuurtuin wordt er door de kinderen uit groep 3 goed gezorgd voor de kapoentjes. De één na de ander wordt gevonden, er is zelfs een baby kapoentje gevonden. Nu gaan we opmeten hoe snel dit baby-kapoentje groeit!

Met andere woorden: één en al groei in groep 3, leuk!
Trotse kinderen en een trotse juf. Laten we vooral nog samen verder groeien!

Startpunt IPC in de groepen 3 en 4

Vanochtend begonnen de groepen 3 en 4 in het speellokaal. Het was er wat donker, maar toen de ramen helemaal afgedekt waren, was het helemaal donker. Spannend!

Juf Jeanet las, bij kaarslicht, het verhaal "Met opa in het donker" voor.

Daarna gingen de kinderen, in groepjes, met één of meerdere zaklampen, op zoek naar reflecterende vormen. Bij iedere vorm hoorde een cijfer en een letter. De letters leidden naar het thema van de nieuwe IPC-unit: ‘Dag en nacht’.

Bezige bijtjes

De kinderen in groep 3 zijn bezig geweest met allerlei activiteiten.

Naast het lezen, schrijven en rekenen… deden we afgelopen tijd nog veel en veel meer!

Sinds de kerstvakantie werken wij in de klas met een weekplan.

Na taal en rekenen, kijken de kinderen goed op hun weekplan wat er gepland staat.
De een doet dit werkje, de ander een ander werkje. Als alles af is, wordt er gekozen uit de kieskast of gaan de kinderen achter de computer.

Het tutorlezen met groep 7 zit er ook weer op. De kinderen vonden het erg leuk om met hen te lezen en lazen het ene boekje naar het andere, fijn dat zij ons wilden helpen!

Met IPC hebben we gisteren het thema ”De verhalen die mensen vertellen” afgerond. De verhalen van de Grieken en Romeinen kwamen langs, maar ook verhalen van sprookjes en zelfs uit liedjes.

De kinderen kunnen er zelf ook wat van, we hebben van alles een (nieuw) verhaal proberen te maken.

Nu een weekje vakantie om uit te rusten na het harde werken!

Fijne vakantie allemaal.

Rekenen of spelen?

Om te oefenen voor het automatiseren zijn de kinderen in groep 3 druk in de weer met de spelletjes van het rekencircuit.

De kinderen kunnen kiezen uit onder andere rekenpuzzels, sommen op de goede plek leggen, ik zie 10, de splitshuizen, bloemsommen maken en sommetjes oplossen.

Naast het automatiseren hebben we vorige week ook veel gerekend met het wisbordje. Elke dag een ander getal wat centraal stond en daarna hebben we fijn wat verhaalsommen geoefend.

Ze hebben niet eens door dat ze aan het rekenen zijn, zo leuk kan rekenen dus zijn!

Tweede ronde cultuurlessen in de groepen 3 en 4

Afgelopen week vond in de groepen 3 en 4 de tweede ronde van de cultuurlessen van dit schooljaar plaats. De kinderen van de beide groepen waren verdeeld over ‘dans’ en ‘erfgoed’.

In groep 3 gingen de kinderen ‘op reis’ naar, achtereenvolgens, Afrika, Amerika, de Noordpool, India en Spanje. Er werd naar muziek geluisterd en op muziek gedanst.

In groep 4 hebben de kinderen kennis gemaakt met de belangrijke rol die het transport over water vervulde voor de eigen woonplaats en voor het Westland. Ook hebben zij kennis gemaakt met de andere vervoersvormen die in het verleden in het Westland te vinden waren.

De dagen voor kerst in groep 3

Ook in de laatste week van groep gebeurden er nog veel dingen in groep 3.

Maandag hebben de kinderen de woordjes uit kern 5 gelezen. Hoe veel woordjes zouden er lukken in een minuut?
Ons klassendoel was 18, maar we hebben er zelfs 24 gehaald! Super goed, dat komt vast door al dat oefenen. Ga vooral zo door, jongens en meiden!

Tijdens de inloop hebben de kinderen deze week met lichtjes gelezen om alles nog goed te kunnen lezen.
Op donderdag was de laatste keer tutorlezen. De kinderen hebben een aantal weken samen met groep 8 boekjes gelezen. Bedankt voor jullie hulp, groep 8!

Dan was donderdag ook het moment daar. De eerste drie splitsdiploma’s werden uitgedeeld.
De kinderen mogen steeds laten horen hoe goed zij de getallen tot en met 10 kunnen splitsen.
Naast het oefenen in het werkboekje, kan dit ook met de splitshuisjes of andere dingen uit de kieskast.
Wanneer ze alle getallen tot 10 hebben behaald, krijgen ze een diploma mee naar huis. Gefeliciteerd dame en heren!

Donderdagavond hebben we gezellig met elkaar gegeten in de klas.
Er was veel lekkers gemaakt en met alle gezelligheid en lichtjes om ons heen, kon het niet anders dan feest zijn.
En na al dat oefenen met de letters a tot z, mochten we tijdens de kerstviering dan eindelijk zingen en de letters laten zien. Wat was het een fijne viering met elkaar.

En dan nu… vakantie!
Jullie allemaal fijne kerstdagen en een gelukkig 2018 gewenst.

Afsluiting IPC “We zijn wat we eten”

Op vrijdag 15 december werd het IPC-thema “We zijn wat we eten” in de groepen 3 en 4 afgesloten.

Ouders en kinderen namen in de afgelopen week familierecepten mee naar school. Van deze recepten is een digitaal receptenboek gemaakt.

De recepten werden thuis bereid en vrijdag door de (groot)ouders op school gebracht. Kinderen, (groot)ouders en leerkrachten hebben met elkaar genoten van een gezellige lunch.

De favorieten van groep 3

Graag neem ik jullie mee met de favorieten van groep 3, want de kinderen vinden een aantal dingen erg leuk.

Zo staan ze te springen om de computerbeurt. Lekker lezen met zoem of rekenen. Iedereen komt elke week aan de beurt, maar het liefst gaan ze nog vaker!

Wij werken in groep 3 met ‘letter’-taken. Dit zijn de taken voor zelfstandig werken bij taal. Elke letter kent twee dagen en de kinderen kunnen op hun strook zien waar zij aan moeten werken. Als zij klaar zijn, zetten zij een kruis en gaan zij verder naar het volgende onderdeel. Knap dat dit al zo rustig en zorgvuldig gaat.

Ook de spelletjes van de Speelleesset doen de kinderen met plezier. Zij kunnen per kern kiezen uit het Spaarspel – het Dobbelspel – Zoemspel en het Bijenkorfspel. Na het werken in het werkboekje en het oefenen met lezen, kiezen de kinderen een spel en spelen dit gezellig met een maatje.

Op dit moment helpen de kinderen uit groep 8 ons met lezen. Samen doen wij aan tutorlezen! Wat fijn om zulke tutoren te hebben!

In de klas hebben wij regelmatig een letter- en woordcircuit, waarbij we ook spelenderwijs met taal bezig zijn.

Met rekenen zijn de kinderen druk in de weer met onder andere splitsen. Op allerlei verschillende manieren wordt dit geoefend. De kinderen kunnen na het werken kiezen uit een variërende kieskast met opdrachten en spelletjes. Voor het splitsen hebben we bijvoorbeeld splitshuisjes, de verliefde getallen en nu zelfs ook echte splitshuizen in de klas. Laat dat splitsdiploma maar komen!

Het splitsdiploma is één van onze doelen, ook stellen wij doelen voor het lezen van woordjes binnen een minuut en andere vaardigheden! Al de doelen zijn op de data- en doelenmuur te zien. Zo hebben wij het doel van snel en recht in de rij staan al behaald!

Alweer een tijd geleden hebben de kinderen een vertelkast gehouden over over oud speelgoed, in verband met het vorige IPC thema. Ook hier luisterde iedereen aandachtig naar.
Wij hebben ook de klas wat herfstsferen gegeven door onze bladstempels met paddenstoelen. Daarnaast hebben we geknutseld over voedsel en nu brengen we het lokaal in sfeer met wat gezellige huisjes. Tijdens het knutselen staat er een liedje aan en zingen de kinderen leuk mee.

Bij de Kanjertraining oefenen wij vaak met de witte pet. Zo lieten de kinderen deze pet allemaal zien tijdens onze kanjerkring. Zij hebben elkaar ook flink wat complimenten gegeven afgelopen tijd.
Als een groep elkaar wel goed kan helpen, is het deze groep wel.

Met IPC zijn we al een heel eind, hier volgt aan het einde van de kern meer informatie over.

Fijn dat de kinderen het zo naar hun zin hebben in groep 3. Zo gaat de tijd razendsnel én leren we super veel!

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten