Egypte in het Rijksmuseum van Oudheden

Op vrijdag 7 juni gingen de kinderen van de groepen 3 en 4 even op tijdreis naar Egypte. In het Rijksmuseum van Oudheden, in Leiden, is hier een afdeling over. In het museum waren verschillende dozen met personen van Vos en Haas, die met ons mee leerden. Zo hebben de kinderen activiteiten gedaan over hiërogliefen, farao’s, tempels, mummies en goden. Dit allemaal tussen de prachtige stukken die bewaard zijn gebleven uit de oude Egyptische tijd. De kinderen hebben in groepen de opdrachten gedaan en weer veel gehoord. En we hadden geluk: toen we binnenkwamen konden we genieten van een lichtshow bij de tempel!

Water pop-up

Op 29 mei was er een geslaagde water pop-up in groep 3 door Paul van den Bos, die namens de gemeente dit project heeft op mogen zetten.

De kinderen hebben gezien hoe een centrifugatie -pomp werkt door middel van rietjes, hebben vuil water gefilterd met een eigen gemaakte filter en hebben een pomp in elkaar gezet zoals Archimedes dat heeft bedacht vroeger.

Een en al nuttige techniek om water op een bewuste manier te gebruiken. Zo hebben we samen de plantjes in de natuurtuin water gegeven, leuk!

Vakantie! Maar eerst nog even werken…

Het thema ‘vakantie’ is van start gegaan, maar nog even tot het echt vakantie is! Het nieuwe thema gaat vooral over aardrijkskunde en alle andere dingen die bij vakantie komen kijken.

We begonnen met een rollenspel in een reisbureau. Wat komt er allemaal bij een vakantie kijken? Erg veel, merkten we wel! Waar wil je heen, waar wil je verblijven, wat wil je doen, hoe veel geld wil je kwijt zijn?

Bij de kennisoogst hebben de kinderen een mindmap ingevuld over VAKANTIE. De verschillende takken waren al getekend: plaatsen, verblijf, reden, transport, activiteiten, wat kun je kopen en bagage. De kinderen hebben met kleuren en nieuwe woorden de mindmap aangevuld met wat zij al weten. Knap hoe mooi ze dit al kunnen.

De atlassen zijn tevoorschijn getoverd en de globes zijn meegenomen. De kinderen pakken voor veel opdrachten deze verschillende kaarten erbij. Het is leuk om te zien hoe deze kaarten voor verschillende dingen gebruikt worden.
Tijdens aardrijkskunde hebben we eerst gekeken naar de vakantieplekken vanaf de foto’s. Waar ligt dit en hoe zijn we er naar toe gereisd?
Dit hebben we proberen weer te geven in een grafiek. De auto en het vliegtuig waren het meest populair.

Als de kinderen klaar waren met hun werkbladen, mochten ze op zoek gaan naar de vlaggen van verschillende landen. Dit aan de hand van het vlaggen register. Leuk! De landen schrijven is ook een pittige karwei 😉

Welke soorten vakanties zijn er? En wat voor bagage neem je nou mee? En welke klimaten bestaan er op de wereld? De kinderen weten hier nu van en hebben wat geografische termen geleerd: evenaar, klimaat, noord, oost, zuid, west, polen en verschillende klimaten.

Op naar nog meer dingen leren over vakantie en dan zijn ze er daarna ook wel echt aan vakantie toe 😉

Koningsspelen groep 3 en 4

De Koningsspelen van 12 april werden op het plein geopend met de Pasapas. De kinderen hebben flink wat pasjes gemaakt bij deze dans. Daarna hebben we gezellig met de klas gegeten van het Koningsontbijt, lekker en gezellig!

De groepen 3 en 4 hebben in de ochtend bij de Sosefhal een circuitvorm gedaan, waarbij ze in groepjes hebben touw getrokken, pionnen geroofd, gevoetbald en lekker hebben gerend. Ze zijn actief bezig geweest in ieder geval!

Na een pauze hebben de kinderen nog lekker in de grote ‘speeltuin’ kunnen spelen en kunnen springen op het springkussen. Lekker actief en een leuke dag zo met elkaar!

IPC ‘Hoe leren wij’ in groep 3 en 4

In groep 3 en 4 zijn wij al een aantal weken bezig met het thema van IPC ‘Hoe leren wij’.

Op woensdag 6 maart was het Startpunt en kwam de assistent van Professor Pienter langs. Ze had gehoord dat wij wilden leren om te leren. Onze knappe koppies konden daar wel bij helpen, zei ze. Ze had bakken met spaghetti mee, waar kaartjes in spaghetti zaten verstopt. Deze kaartjes hadden te maken met onze hersenen en leren.

We weten al best veel over hersenen kwamen we achter! We hebben een aantal filmpjes bekeken en geleerd hoe onze hersenen eruitzien en wat ze precies doen. We hebben een collage gemaakt over: hoe we leren, hoe ziet leren eruit en wat hebben je hersenen nodig.

Als je niet weet wat je moet doen, is het allemaal een beetje vaag. Daar was met deze groepen weinig van te merken, want het maken van de puzzels zonder dozen ging eigenlijk super goed! Er werd goed samengewerkt en gekeken, de hersenen hebben toch een beetje gekraakt gelukkig.
Bij de uitleg van het thema wordt altijd verteld wat we gaan doen bij het thema, we gaan ons de komende tijd vooral focussen op de doelen, kennis, vaardigheden en begrippen!

Bij vaardigheden hebben de kinderen gehoord dat je iets niet gelijk kunt. Hier is veel oefening voor nodig, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken in je linker- en rechterhersenhelft. De kinderen hebben acht vaardigheden proberen te doen in een circuit vorm.

We werken aan persoonlijke leerdoelen. Dit hebben we laten zien in een toneelstukje. Door begrip, weet je wat je moet kunnen om iets te doen. De groepjes hebben bij een vaardigheid de treden bedacht wat je moet kunnen waardoor je vaardigheden een beetje, beter en goed kunt.

We gaan nog meer leren in de komende weken. Maar daarover vertellen we later meer. Op woensdag 17 april sluiten we het thema af en mogen de ouders komen kijken wat we nog meer hebben geleerd en gedaan. Op de fotoś zijn al verschillende leuke lesactiviteiten te zien!

Ben jij een tijddetective?

”JA!”, zeggen de kinderen uit groep 3 nu. Wat weten zij al veel over tijd. Ze hebben veel gedaan en hierbij ook veel geleerd, wat betreft de doelen van IPC.

Bij de kijkavond hebben ze dit geprobeerd te vertellen. Bijvoorbeeld hoe ze aan iets kunnen zien hoe oud het is, dit hebben ze ook bij de taken geschiedenis gedaan. Iedereen had een voorwerp mee, waar we fijn met elkaar over hebben gepraat. En bij ICT hebben de kinderen zelfs geleerd hoe zij een eigen document kunnen maken en kunnen delen met de juf. Hierin schrijven zij over dit voorwerp. We hebben gekeken naar de materialen bij natuur, naar details bij kunst en naar bijzondere opgravingen over de wereld bij internationaal. Samen hebben we informatie opgezocht bij internet.

Wat leuk dat er zoveel mensen op bezoek kwamen! Tijd voor een nieuw thema: Hersenen! Hoe leer jij?

Letterfeest in groep 3

Vrijdag 1 februari was het feest in groep 3, een heus letterfeest! We hebben samen gevierd dat de kinderen nu alle letters kennen. Het programma was een verrassing, maar het had vooral met letters te maken! We hebben in teams veel spelletjes gedaan en punten gescoord: pim pam pet, rennen en letters strooien kwamen voorbij. De kinderen werden daarna in school op pad gestuurd, om op zoek te gaan naar alle letters. Konden zij bij alle letters antwoord geven op de vraag van het raadsel? Hierna werden de ouders verrast met wat letter/woorden-liedjes en de kinderen met hun persoonlijke letterdiploma! Trots op de kinderen, wat hebben zij al veel geleerd! Nu op naar de komende kernen, waarin wij steeds moeilijkere woorden gaan leren lezen en schrijven.

Honsie Moon Kids

Zaterdag 2 februari doen deze kinderen mee met de Junior First Lego League. Zij zullen de jury laten zien dat ze kunnen overleven op de maan, op hun zelfgebouwde maanbasis. Vanaf 12.00 uur is de exporuimte open voor het publiek. Dan kan iedereen zien wat ze gemaakt en geleerd hebben.
Verder zijn er nog veel meer leuke dingen te beleven die met Lego en Technisch Lego te maken hebben.
Zin om te komen kijken? Dat kan! U bent welkom vanaf 12.00 uur op het ISW Hoogeland te Naaldwijk.
Wij hebben er al heel veel zin in!!!

Startpunt IPC MP1 tijddetectives

In de groepen 3 en 4 waren vandaag twee archeologen. Zij hadden een bijzondere vondst gedaan en wilden graag aan de groepen laten zien hoe zij hier mee aan de slag gingen. Er bleek een bijzondere lepel in het ijs te zitten. Samen hebben we onderzocht hoe we dit veilig en voorzichtig tevoorschijn konden halen. Ook komt er goede samenwerking bij kijken. Dit hebben de kinderen daarna in groepen ook zelf ondervonden. Zo hebben ze verschillende dieren gevonden in het ijs. Wat een gaaf startpunt was dit! We zullen dit thema verder gaan speuren in het verleden als echte ‘Tijddetectives’.

(aanloop naar) Sint in groep 3

Morgen vieren we op school pas echt Sinterklaas, maar daar is in groep 3 al een aantal weken wat van te merken.

Er zijn verschillende activiteiten gedaan in de groep rondom dit thema. Knutselen, schrijven, gymmen, lezen en zelfs rekenen.

Het begon met het Sinterklaasjournaal: waar kwamen de Pietenplaatjes vandaan? Toen was er ineens Rommelpiet, die na het schoenen zetten kwam. Voor het schoenen zetten, hebben de kinderen allemaal een mooie brief geschreven voor Sint en zijn Pieten. Ook hebben ze geoefend met mooie zinnen maken rondom Sint. Met de Pietenplaatjes konden we veel doen: kwartet, memory, sparen en hier over schrijven! Wist je dat je met snoepgoed veel leuke verhaalsommen kan bedenken en oplossen? Wij wel! Snoepgoed kopen en geld wisselen bij de winkel kunnen wij nu ook al steeds beter.

En wist je dat Sinterklaas bij ons op school slaapt? Elke keer zagen we weer wat kleins veranderen. We kregen zelfs een boek cadeau van Sint, als dank voor onze hulp!

Kortom, een leuke tijd en stiekem veel nieuwe dingen geleerd. Morgen een gezellige dag om deze periode leuk af te sluiten.

Iedereen een fijne pakjesavond gewenst!

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten