Schoolreisje groep 4 en 5

Maandagochtend 15 juli vertrokken de groepen 4 en 5 naar Rotterdam om op schoolreisje te gaan.

De bus bracht ons eerst naar De Ontdekhoek. In De Ontdekhoek mocht je allerlei dingen doen en dit natuurlijk zelf ontdekken. Er werden chips, zeepjes, munten, bootjes en popcorn gemaakt. Je kon typen met een oude typemachine of kon morse code verzenden. Erg leuk!

Daarna stapten we weer in de bus en mochten heerlijk spelen in De Speeldernis. Dit is een grote natuurspeeltuin! Er werd heerlijk gespeeld met modder, takken, water en tussen de bomen kon je je mooi verstoppen.

Moe, voldaan en ietwat viezig keerden we weer terug naar Honselersdijk! We hebben genoten!!

Egypte in het Rijksmuseum van Oudheden

Op vrijdag 7 juni gingen de kinderen van de groepen 3 en 4 even op tijdreis naar Egypte. In het Rijksmuseum van Oudheden, in Leiden, is hier een afdeling over. In het museum waren verschillende dozen met personen van Vos en Haas, die met ons mee leerden. Zo hebben de kinderen activiteiten gedaan over hiërogliefen, farao’s, tempels, mummies en goden. Dit allemaal tussen de prachtige stukken die bewaard zijn gebleven uit de oude Egyptische tijd. De kinderen hebben in groepen de opdrachten gedaan en weer veel gehoord. En we hadden geluk: toen we binnenkwamen konden we genieten van een lichtshow bij de tempel!

Vakantie! Maar eerst nog even werken…

Het thema ‘vakantie’ is van start gegaan, maar nog even tot het echt vakantie is! Het nieuwe thema gaat vooral over aardrijkskunde en alle andere dingen die bij vakantie komen kijken.

We begonnen met een rollenspel in een reisbureau. Wat komt er allemaal bij een vakantie kijken? Erg veel, merkten we wel! Waar wil je heen, waar wil je verblijven, wat wil je doen, hoe veel geld wil je kwijt zijn?

Bij de kennisoogst hebben de kinderen een mindmap ingevuld over VAKANTIE. De verschillende takken waren al getekend: plaatsen, verblijf, reden, transport, activiteiten, wat kun je kopen en bagage. De kinderen hebben met kleuren en nieuwe woorden de mindmap aangevuld met wat zij al weten. Knap hoe mooi ze dit al kunnen.

De atlassen zijn tevoorschijn getoverd en de globes zijn meegenomen. De kinderen pakken voor veel opdrachten deze verschillende kaarten erbij. Het is leuk om te zien hoe deze kaarten voor verschillende dingen gebruikt worden.
Tijdens aardrijkskunde hebben we eerst gekeken naar de vakantieplekken vanaf de foto’s. Waar ligt dit en hoe zijn we er naar toe gereisd?
Dit hebben we proberen weer te geven in een grafiek. De auto en het vliegtuig waren het meest populair.

Als de kinderen klaar waren met hun werkbladen, mochten ze op zoek gaan naar de vlaggen van verschillende landen. Dit aan de hand van het vlaggen register. Leuk! De landen schrijven is ook een pittige karwei 😉

Welke soorten vakanties zijn er? En wat voor bagage neem je nou mee? En welke klimaten bestaan er op de wereld? De kinderen weten hier nu van en hebben wat geografische termen geleerd: evenaar, klimaat, noord, oost, zuid, west, polen en verschillende klimaten.

Op naar nog meer dingen leren over vakantie en dan zijn ze er daarna ook wel echt aan vakantie toe 😉

Groep 4 zoekt vogels in het Prinsenbos

Donderdagochtend 16 mei trok groep 4 erop uit. Na een korte uitleg in het educatie centrum kregen we een korte uitleg. Daarna gingen we op pad, op zoek naar verschillende vogels. Wat zijn er veel verschillende vogels te zien in het Prinsenbos! We hebben weer genoten van deze ochtend.

Meten is weten

Groep 4 ging vanmorgen aan de slag met een meetlint. We hebben elkaars lengte opgemeten. We hebben ook geleerd dat als je 131 cm lang bent, je ook 1 m 31 cm mag opschrijven.

Koningsspelen groep 3 en 4

De Koningsspelen van 12 april werden op het plein geopend met de Pasapas. De kinderen hebben flink wat pasjes gemaakt bij deze dans. Daarna hebben we gezellig met de klas gegeten van het Koningsontbijt, lekker en gezellig!

De groepen 3 en 4 hebben in de ochtend bij de Sosefhal een circuitvorm gedaan, waarbij ze in groepjes hebben touw getrokken, pionnen geroofd, gevoetbald en lekker hebben gerend. Ze zijn actief bezig geweest in ieder geval!

Na een pauze hebben de kinderen nog lekker in de grote ‘speeltuin’ kunnen spelen en kunnen springen op het springkussen. Lekker actief en een leuke dag zo met elkaar!

IPC ‘Hoe leren wij’ in groep 3 en 4

In groep 3 en 4 zijn wij al een aantal weken bezig met het thema van IPC ‘Hoe leren wij’.

Op woensdag 6 maart was het Startpunt en kwam de assistent van Professor Pienter langs. Ze had gehoord dat wij wilden leren om te leren. Onze knappe koppies konden daar wel bij helpen, zei ze. Ze had bakken met spaghetti mee, waar kaartjes in spaghetti zaten verstopt. Deze kaartjes hadden te maken met onze hersenen en leren.

We weten al best veel over hersenen kwamen we achter! We hebben een aantal filmpjes bekeken en geleerd hoe onze hersenen eruitzien en wat ze precies doen. We hebben een collage gemaakt over: hoe we leren, hoe ziet leren eruit en wat hebben je hersenen nodig.

Als je niet weet wat je moet doen, is het allemaal een beetje vaag. Daar was met deze groepen weinig van te merken, want het maken van de puzzels zonder dozen ging eigenlijk super goed! Er werd goed samengewerkt en gekeken, de hersenen hebben toch een beetje gekraakt gelukkig.
Bij de uitleg van het thema wordt altijd verteld wat we gaan doen bij het thema, we gaan ons de komende tijd vooral focussen op de doelen, kennis, vaardigheden en begrippen!

Bij vaardigheden hebben de kinderen gehoord dat je iets niet gelijk kunt. Hier is veel oefening voor nodig, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken in je linker- en rechterhersenhelft. De kinderen hebben acht vaardigheden proberen te doen in een circuit vorm.

We werken aan persoonlijke leerdoelen. Dit hebben we laten zien in een toneelstukje. Door begrip, weet je wat je moet kunnen om iets te doen. De groepjes hebben bij een vaardigheid de treden bedacht wat je moet kunnen waardoor je vaardigheden een beetje, beter en goed kunt.

We gaan nog meer leren in de komende weken. Maar daarover vertellen we later meer. Op woensdag 17 april sluiten we het thema af en mogen de ouders komen kijken wat we nog meer hebben geleerd en gedaan. Op de fotoś zijn al verschillende leuke lesactiviteiten te zien!

Honsie Moon Kids

Zaterdag 2 februari doen deze kinderen mee met de Junior First Lego League. Zij zullen de jury laten zien dat ze kunnen overleven op de maan, op hun zelfgebouwde maanbasis. Vanaf 12.00 uur is de exporuimte open voor het publiek. Dan kan iedereen zien wat ze gemaakt en geleerd hebben.
Verder zijn er nog veel meer leuke dingen te beleven die met Lego en Technisch Lego te maken hebben.
Zin om te komen kijken? Dat kan! U bent welkom vanaf 12.00 uur op het ISW Hoogeland te Naaldwijk.
Wij hebben er al heel veel zin in!!!

Startpunt IPC MP1 tijddetectives

In de groepen 3 en 4 waren vandaag twee archeologen. Zij hadden een bijzondere vondst gedaan en wilden graag aan de groepen laten zien hoe zij hier mee aan de slag gingen. Er bleek een bijzondere lepel in het ijs te zitten. Samen hebben we onderzocht hoe we dit veilig en voorzichtig tevoorschijn konden halen. Ook komt er goede samenwerking bij kijken. Dit hebben de kinderen daarna in groepen ook zelf ondervonden. Zo hebben ze verschillende dieren gevonden in het ijs. Wat een gaaf startpunt was dit! We zullen dit thema verder gaan speuren in het verleden als echte ‘Tijddetectives’.

Kerstdiner in groep 4

Donderdagavond 20 december, de kaarsjes branden en alle kinderen van groep 4 komen in hun mooiste kleding binnen. De tafel wordt volgezet met heerlijke hapjes. De open haard knispert, kinderen kletsen en genieten van deze bijzondere maaltijd die we samen met elkaar hebben. Wat was het weer genieten van het kerstdiner in groep 4! Bedankt voor al het lekkers!

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten