Koningsspelen groep 3 en 4

De Koningsspelen van 12 april werden op het plein geopend met de Pasapas. De kinderen hebben flink wat pasjes gemaakt bij deze dans. Daarna hebben we gezellig met de klas gegeten van het Koningsontbijt, lekker en gezellig!

De groepen 3 en 4 hebben in de ochtend bij de Sosefhal een circuitvorm gedaan, waarbij ze in groepjes hebben touw getrokken, pionnen geroofd, gevoetbald en lekker hebben gerend. Ze zijn actief bezig geweest in ieder geval!

Na een pauze hebben de kinderen nog lekker in de grote ‘speeltuin’ kunnen spelen en kunnen springen op het springkussen. Lekker actief en een leuke dag zo met elkaar!

IPC ‘Hoe leren wij’ in groep 3 en 4

In groep 3 en 4 zijn wij al een aantal weken bezig met het thema van IPC ‘Hoe leren wij’.

Op woensdag 6 maart was het Startpunt en kwam de assistent van Professor Pienter langs. Ze had gehoord dat wij wilden leren om te leren. Onze knappe koppies konden daar wel bij helpen, zei ze. Ze had bakken met spaghetti mee, waar kaartjes in spaghetti zaten verstopt. Deze kaartjes hadden te maken met onze hersenen en leren.

We weten al best veel over hersenen kwamen we achter! We hebben een aantal filmpjes bekeken en geleerd hoe onze hersenen eruitzien en wat ze precies doen. We hebben een collage gemaakt over: hoe we leren, hoe ziet leren eruit en wat hebben je hersenen nodig.

Als je niet weet wat je moet doen, is het allemaal een beetje vaag. Daar was met deze groepen weinig van te merken, want het maken van de puzzels zonder dozen ging eigenlijk super goed! Er werd goed samengewerkt en gekeken, de hersenen hebben toch een beetje gekraakt gelukkig.
Bij de uitleg van het thema wordt altijd verteld wat we gaan doen bij het thema, we gaan ons de komende tijd vooral focussen op de doelen, kennis, vaardigheden en begrippen!

Bij vaardigheden hebben de kinderen gehoord dat je iets niet gelijk kunt. Hier is veel oefening voor nodig, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken in je linker- en rechterhersenhelft. De kinderen hebben acht vaardigheden proberen te doen in een circuit vorm.

We werken aan persoonlijke leerdoelen. Dit hebben we laten zien in een toneelstukje. Door begrip, weet je wat je moet kunnen om iets te doen. De groepjes hebben bij een vaardigheid de treden bedacht wat je moet kunnen waardoor je vaardigheden een beetje, beter en goed kunt.

We gaan nog meer leren in de komende weken. Maar daarover vertellen we later meer. Op woensdag 17 april sluiten we het thema af en mogen de ouders komen kijken wat we nog meer hebben geleerd en gedaan. Op de fotoś zijn al verschillende leuke lesactiviteiten te zien!

Honsie Moon Kids

Zaterdag 2 februari doen deze kinderen mee met de Junior First Lego League. Zij zullen de jury laten zien dat ze kunnen overleven op de maan, op hun zelfgebouwde maanbasis. Vanaf 12.00 uur is de exporuimte open voor het publiek. Dan kan iedereen zien wat ze gemaakt en geleerd hebben.
Verder zijn er nog veel meer leuke dingen te beleven die met Lego en Technisch Lego te maken hebben.
Zin om te komen kijken? Dat kan! U bent welkom vanaf 12.00 uur op het ISW Hoogeland te Naaldwijk.
Wij hebben er al heel veel zin in!!!

Startpunt IPC MP1 tijddetectives

In de groepen 3 en 4 waren vandaag twee archeologen. Zij hadden een bijzondere vondst gedaan en wilden graag aan de groepen laten zien hoe zij hier mee aan de slag gingen. Er bleek een bijzondere lepel in het ijs te zitten. Samen hebben we onderzocht hoe we dit veilig en voorzichtig tevoorschijn konden halen. Ook komt er goede samenwerking bij kijken. Dit hebben de kinderen daarna in groepen ook zelf ondervonden. Zo hebben ze verschillende dieren gevonden in het ijs. Wat een gaaf startpunt was dit! We zullen dit thema verder gaan speuren in het verleden als echte ‘Tijddetectives’.

Kerstdiner in groep 4

Donderdagavond 20 december, de kaarsjes branden en alle kinderen van groep 4 komen in hun mooiste kleding binnen. De tafel wordt volgezet met heerlijke hapjes. De open haard knispert, kinderen kletsen en genieten van deze bijzondere maaltijd die we samen met elkaar hebben. Wat was het weer genieten van het kerstdiner in groep 4! Bedankt voor al het lekkers!

De rommelpiet was in groep 4

Maandagmiddag 26 november mochten we onze schoen zetten! En wat zagen we de volgende dag?…..

Alle schoenen waren gevuld met kruidnootjes een een sleutelhanger met een lichtje, dank u Sinterklaasje! Wat hadden de Pieten er een rommel van gemaakt! Gelukkig hielp iedereen mee om de klas weer netjes te maken. Want samenwerken kunnen we heel goed in groep 4!

Tutorlezen

Wat fijn dat de leerlingen van groep 7, een maand lang, twee keer per week, lezen met de leerlingen van groep 4. Zo worden er veel leeskilometers gemaakt!

IPC: ”Van top tot teen” MP 1

De groepen 3 en 4 werken sinds deze week met IPC aan het thema ‘van top tot teen’. Hierbij gaat het over verkleden!

Modieuze Barbie en Ken lieten bij het startpunt in een poppenkast zien hoe zij zich verkleedden. Hierna mochten ook de kinderen voor hun eigen pop of knuffel een kledingstuk maken.

Met verschillende materialen en stoffen zijn er shirts, sokken en hoofddeksels gemaakt. Eerst hebben de kinderen een patroon getekend. Knap lastig om dit passend te laten maken voor de pop of knuffel. Na een aantal pogingen hebben de kinderen een mooi kledingstuk kunnen maken, erg knap en leuk.

Ondertussen hebben alle kinderen op donderdag onder begeleiding van de Creatafel een kussentje gemaakt met de naaimachine! Nog bedankt lieve dames van de Creatafel! De kinderen hebben enthousiast genaaid!

Tijdens de kennisoogst hebben de kinderen met elkaar gespard over hoeveel zij al van het onderwerp afweten. Tijd om er mee aan de slag te gaan!

De Hoeksteen Draait Door groep 3/4

Afgelopen week is er in de groepen 3 en 4 flink gedanst en creatief gedaan. De helft van de groep heeft zich in groep 4 bezig gehouden met het maken van een digitaal prentenboek. Hierbij werkten zij aan het vakgebied literatuur en filosofie. Aan de hand van een bekend boek hebben zij nu samen een prentenboek uitgewerkt met foto’s. In groep 3 werd er muziek gemaakt, met allerlei soorten materialen. Overal zit muziek in en dat hebben we zeker weten gehoord! Ook aan de hand van partituur (ritmeschema’s) en ”bodysound” zijn er geluiden gemaakt. De kinderen hebben zo een goed ritmegevoel ontwikkeld. Samen, alleen en zelfs door elkaar hebben ze dit laten horen.

Over een tijd zullen de groepen draaien, zo heeft iedereen de vakken muziek en literatuur en filosofie gehad.

Maandag starten we met een nieuw thema van IPC!

Groep 4 krijgt les over bruggen

Maandag 15 oktober kreeg groep 4 een bijzonder gastles. De vader van Jonathan kwam ons het een en ander vertellen over bruggen. We weten nu waarvan bruggen worden gemaakt. We weten dat een brug een stevige constructie moet hebben en hoe je een constructie stevig moet maken. We hebben ook geleerd hoe een boogbrug en tuibrug werken.

Bedankt voor deze les!

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten