Startpunt IPC ‘Ben je in vorm?’ groep 6

Maandagmiddag hadden de groepen 5 en 6 een sportieve opening van het nieuwe IPC-thema ‘Ben je in vorm?’. De vader van Don en Kenzo had interessante fitness spullen bij zich en heeft de kinderen begeleid tijdens een klein sportcircuit op het schoolplein. Het was een sportieve ervaring. Bedankt ‘meester’ Kenneth!

In de komende weken gaan we in de groep bestuderen hoe het menselijk lichaam beweegt. We behandelen de spieren, de botten en de ingewanden. Uiteraard houden we ons ook bezig met beweging, conditie en samenwerken in de sport. Het belooft een interessant en sportief thema te worden! Wij hebben er zin in! 🏃‍♂️

Schrijver Gideon Samson bezoekt groep 6

Kinder- en jeugdboekenschrijver Gideon Samson bracht vanochtend een bezoek aan groep 6. Iris en Iris schreven een verslag van dat bezoek.

Gideon Samson

Hoi, wij zijn iris B en Iris N. Vandaag kwam Gideon Samson in de klas. Hij had een PowerPoint in elkaar geknutseld. Hij had hele grappige foto’s en hij had al zijn boeken meegenomen – 1 (dat betekent dat hij een boek is vergeten). Dat boek heet Hoe word ik een superheld. Hij had dus boeken mee, zoals: Ziek, Niks zeggen, Eilanddagen, Zeb., Alle dieren drijven, Met je hoofd boven water, Zwarte zwaan, Overspoeld en De hemel kan wachten. En hij had het ook over voetbal, dat hij later profvoetballer wou worden. Hij trainde elke dag. Hij voetbalde zelfs in huis. Toen dacht hij dat hij bij ADO Den Haag kon voetballen. Hij wachtte en wachtte en wachtte en wachtte en wachtte en wachtte, tot hij op een dag een brief kreeg van ADO Den Haag. Hij dacht even goed na en zij kei en keihard ja!!!! Hij speelde een paar keer, maar voor de rest zat hij op de bank. Hij kreeg te horen dat hij er niet meer bij mocht horen. Die dag fietste hij naar huis met een blij gezicht. Hij was in zijn studiekamertje, hij keek in zijn laatje. Hij zag allemaal oude verhaaltjes. Toen bedacht hij dat hij schrijver wou worden. Hij vertelde ook dat hij ongeveer over een maand een kindje krijgt, het is een jongen. De naam wou hij niet zeggen, hij zei dat ze het nog niet wisten. We hebben ook vragen gesteld, zoals Iris N vroeg: Wat voor ziekte heeft Belle uit het boek Ziek?. En de andere Iris vroeg: Wat vind je het leukste boek dat je hebt geschreven? Het antwoord van Iris Neervoort is dat hij het zelf niet weet. En van De andere Iris is Zeb. Groetjes Iris & Iris

Startpunt IPC ‘Hoe leren wij’ in groep 6

Shirley Holmes, een leer-detective, bracht afgelopen donderdag een bezoek aan groep 6. Zij had als opdracht bewijzen van goed leren te verzamelen.

De kinderen schreven, in groepjes van 3, op een placemat waar zij bij ‘leren’ aan denken. Ook werd opgeschreven op wat voor manier ze bewijzen van leren zouden kunnen verzamelen.

Vrijdag hebben de kinderen de andere klassen bezocht om te kijken op welke manier daar het leren plaatsvindt.

Groepen 5 en 6 naar het Museon

Nu in de groepen 5 en 6 de IPC-unit "De actieve planeet!" centraal staat, werd het Museon in Den Haag bezocht. In het Museon zijn namelijk twee permanente tentoonstellingen die helemaal aansluiten bij het thema: ‘Geologie & techniek’ en ‘Vulkanen en aardbevingen’.
De kinderen liepen in groepjes door het museum en werden op een bepaald tijdstip bij een van de genoemde tentoonstellingen verwacht. Daar stond juf Thea of juf Jeanet hen al op te wachten. De kinderen gingen met een werkblad met opdrachten aan de slag en leerden zo van alles over bijv. de opbouw van de aarde, verschillende soorten vulkanen en vulkanisch gesteente.
Het was een leerzaam en gezellig bezoek, dat zonder de hulp van de rijdende en begeleidende ouders niet mogelijk zou zijn geweest. Hulpouders, bedankt!

Onderzoeksactiviteit IPC groepen 5 en 6: Hoe snel stroomt de vloeistof?

In de groepen 5 en 6 is het thema van IPC ‘De actieve planeet’, waarbij het onderzoeken van vulkanen veel aandacht krijgt. Deze week hebben we besproken dat lava een vloeistof is die van de vulkaan afstroomt. Om dit na te bootsen, deden we proefjes met: limonadesiroop, ketchup, honing, olie en afwasmiddel. We gingen voorspellen, observeren en verklaren welke vloeistof het snelst van een omgekeerd bakje afstroomt. Dit bleek de limonadesiroop te zijn. De ketchup ging heel erg langzaam! De kinderen verklaarden dit als volgt: limonadesiroop is dunner, gladder en misschien lichter.

Ook kwamen de kinderen op het idee dat de steilheid van de vulkaan invloed heeft op de snelheid van de lava. Het was een erg inspirerende en leuke les waarbij goed werd samengewerkt. Een leerpuntje is wel het begrijpend lezen en de tijd nemen om de proef goed te lezen en in gedachten een voorstelling te maken. Dus niet de ketchup lekker in het bakje spuiten 😊 !!

Groep 6 naar het Stedelijk Museum

Op maandag 17 december is groep 6 met de Museumpleinbus naar Amsterdam gereden, om daar een bezoek te brengen aan het Stedelijk Museum.

We hebben kunst van nu bekeken, maar ook kunst van De Stijl. We hebben ook ons eigen Mondriaan kunstwerk gemaakt.

Educatieve fietsroute groep 6

Vorige week vonden de eerste praktische verkeerslessen van het schooljaar plaats. De lessen zijn meestal op het schoolplein, maar groep 6 trok er vrijdag (met stralend weer) op uit.

De kinderen leren tijdens deze fietsroute zelfstandig een drukke weg (Molenlaan) over te steken. Ook leren de kinderen zelfstandig over een rotonde, met apart fietspad, te rijden. Ze leren de voorrangsregels. Ze leren daarbij afstand en snelheid van het overige verkeer inschatten. Ze leren te reageren op het gedrag van andere verkeersdeelnemers.

Al met al een intensieve, leerzame les. Begeleiders, bedankt voor jullie onmisbare hulp!

Gastles chocolatier in de groepen 5 en 6

Nu in de groepen 5 en 6 de IPC-unit “Chocolade” centraal staat, heeft er afgelopen vrijdag een heuse chocolatier een gastles gegeven.

Hij heeft ons verteld over de herkomst van chocolade, de verschillende soorten chocolade en het maken van chocolade.

Wist u dat er ook vandaag nog meer dan twee miljoen kinderen op cacaoplantages werken? De chocolatier benadrukte daarom het belang van het kopen van fairtrade chocolade.

Wist u dat witte chocolade eigenlijk geen chocolade mag heten? Witte chocolade bevat namelijk geen cacaopoeder. Witte chocolade is heel lekker, maar niet zo gezond. Er zitten veel calorieën in en ook veel vet.

Wist u dat er drie chocoladesoorten zijn? Niet pure, melk- en witte chocolade, maar pure, melk- en ruby chocolade. Ruby chocolade is een nieuwe roze chocoladesoort. Deze chocolade wordt gemaakt van de ruby cocoa bean. De chocolade smaakt fruitig en een tikkie zuur.

Welkom in groep 6

In groep 6 zitten 21 enthousiaste jongens en meiden. Hun juf is juf Jeanet, een oude bekende voor de kinderen. Juf Eline is de stagejuf op de donderdag en vrijdag. Fijn, die extra handen, ogen en oren!

We hebben inmiddels al vijf weken achter de rug in groep 6. In die weken is er al veel gebeurd en hebben we al veel geleerd. We zijn bijvoorbeeld, samen met groep 5, gestart met het IPC-thema “Chocolade”. Bij de Kanjertraining hebben we met elkaar gepraat over overeenkomsten. Alle kinderen hebben een eigen leerdoel waar zij de komende periode aan willen werken. We hebben de eerste toetsen gemaakt van rekenen, taal, spelling en topografie en zijn trots op het resultaat!

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten