IPC ‘Hoe leren wij’ in groep 3 en 4

In groep 3 en 4 zijn wij al een aantal weken bezig met het thema van IPC ‘Hoe leren wij’.

Op woensdag 6 maart was het Startpunt en kwam de assistent van Professor Pienter langs. Ze had gehoord dat wij wilden leren om te leren. Onze knappe koppies konden daar wel bij helpen, zei ze. Ze had bakken met spaghetti mee, waar kaartjes in spaghetti zaten verstopt. Deze kaartjes hadden te maken met onze hersenen en leren.

We weten al best veel over hersenen kwamen we achter! We hebben een aantal filmpjes bekeken en geleerd hoe onze hersenen eruitzien en wat ze precies doen. We hebben een collage gemaakt over: hoe we leren, hoe ziet leren eruit en wat hebben je hersenen nodig.

Als je niet weet wat je moet doen, is het allemaal een beetje vaag. Daar was met deze groepen weinig van te merken, want het maken van de puzzels zonder dozen ging eigenlijk super goed! Er werd goed samengewerkt en gekeken, de hersenen hebben toch een beetje gekraakt gelukkig.
Bij de uitleg van het thema wordt altijd verteld wat we gaan doen bij het thema, we gaan ons de komende tijd vooral focussen op de doelen, kennis, vaardigheden en begrippen!

Bij vaardigheden hebben de kinderen gehoord dat je iets niet gelijk kunt. Hier is veel oefening voor nodig, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken in je linker- en rechterhersenhelft. De kinderen hebben acht vaardigheden proberen te doen in een circuit vorm.

We werken aan persoonlijke leerdoelen. Dit hebben we laten zien in een toneelstukje. Door begrip, weet je wat je moet kunnen om iets te doen. De groepjes hebben bij een vaardigheid de treden bedacht wat je moet kunnen waardoor je vaardigheden een beetje, beter en goed kunt.

We gaan nog meer leren in de komende weken. Maar daarover vertellen we later meer. Op woensdag 17 april sluiten we het thema af en mogen de ouders komen kijken wat we nog meer hebben geleerd en gedaan. Op de fotoś zijn al verschillende leuke lesactiviteiten te zien!

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten