Schrijver Gideon Samson bezoekt groep 6

Kinder- en jeugdboekenschrijver Gideon Samson bracht vanochtend een bezoek aan groep 6. Iris en Iris schreven een verslag van dat bezoek.

Gideon Samson

Hoi, wij zijn iris B en Iris N. Vandaag kwam Gideon Samson in de klas. Hij had een PowerPoint in elkaar geknutseld. Hij had hele grappige foto’s en hij had al zijn boeken meegenomen – 1 (dat betekent dat hij een boek is vergeten). Dat boek heet Hoe word ik een superheld. Hij had dus boeken mee, zoals: Ziek, Niks zeggen, Eilanddagen, Zeb., Alle dieren drijven, Met je hoofd boven water, Zwarte zwaan, Overspoeld en De hemel kan wachten. En hij had het ook over voetbal, dat hij later profvoetballer wou worden. Hij trainde elke dag. Hij voetbalde zelfs in huis. Toen dacht hij dat hij bij ADO Den Haag kon voetballen. Hij wachtte en wachtte en wachtte en wachtte en wachtte en wachtte, tot hij op een dag een brief kreeg van ADO Den Haag. Hij dacht even goed na en zij kei en keihard ja!!!! Hij speelde een paar keer, maar voor de rest zat hij op de bank. Hij kreeg te horen dat hij er niet meer bij mocht horen. Die dag fietste hij naar huis met een blij gezicht. Hij was in zijn studiekamertje, hij keek in zijn laatje. Hij zag allemaal oude verhaaltjes. Toen bedacht hij dat hij schrijver wou worden. Hij vertelde ook dat hij ongeveer over een maand een kindje krijgt, het is een jongen. De naam wou hij niet zeggen, hij zei dat ze het nog niet wisten. We hebben ook vragen gesteld, zoals Iris N vroeg: Wat voor ziekte heeft Belle uit het boek Ziek?. En de andere Iris vroeg: Wat vind je het leukste boek dat je hebt geschreven? Het antwoord van Iris Neervoort is dat hij het zelf niet weet. En van De andere Iris is Zeb. Groetjes Iris & Iris

Vakantie! Maar eerst nog even werken…

Het thema ‘vakantie’ is van start gegaan, maar nog even tot het echt vakantie is! Het nieuwe thema gaat vooral over aardrijkskunde en alle andere dingen die bij vakantie komen kijken.

We begonnen met een rollenspel in een reisbureau. Wat komt er allemaal bij een vakantie kijken? Erg veel, merkten we wel! Waar wil je heen, waar wil je verblijven, wat wil je doen, hoe veel geld wil je kwijt zijn?

Bij de kennisoogst hebben de kinderen een mindmap ingevuld over VAKANTIE. De verschillende takken waren al getekend: plaatsen, verblijf, reden, transport, activiteiten, wat kun je kopen en bagage. De kinderen hebben met kleuren en nieuwe woorden de mindmap aangevuld met wat zij al weten. Knap hoe mooi ze dit al kunnen.

De atlassen zijn tevoorschijn getoverd en de globes zijn meegenomen. De kinderen pakken voor veel opdrachten deze verschillende kaarten erbij. Het is leuk om te zien hoe deze kaarten voor verschillende dingen gebruikt worden.
Tijdens aardrijkskunde hebben we eerst gekeken naar de vakantieplekken vanaf de foto’s. Waar ligt dit en hoe zijn we er naar toe gereisd?
Dit hebben we proberen weer te geven in een grafiek. De auto en het vliegtuig waren het meest populair.

Als de kinderen klaar waren met hun werkbladen, mochten ze op zoek gaan naar de vlaggen van verschillende landen. Dit aan de hand van het vlaggen register. Leuk! De landen schrijven is ook een pittige karwei 😉

Welke soorten vakanties zijn er? En wat voor bagage neem je nou mee? En welke klimaten bestaan er op de wereld? De kinderen weten hier nu van en hebben wat geografische termen geleerd: evenaar, klimaat, noord, oost, zuid, west, polen en verschillende klimaten.

Op naar nog meer dingen leren over vakantie en dan zijn ze er daarna ook wel echt aan vakantie toe 😉

Ateliers

Woensdag 22 mei was onze laatste atelier ronde van dit schooljaar. De ateliers hadden als thema: voorjaar.

Het was weer een geslaagde ochtend met veel verschillende ateliers. Van vlinders tot bootjes die werden gemaakt en getest.

Op de foto’s kunt u zien hoe hard de kinderen gewerkt hebben.

Ouders bedankt voor jullie hulp!

Hoeksteen Bingo

Startpunt IPC ‘Hoe leren wij’ in groep 6

Shirley Holmes, een leer-detective, bracht afgelopen donderdag een bezoek aan groep 6. Zij had als opdracht bewijzen van goed leren te verzamelen.

De kinderen schreven, in groepjes van 3, op een placemat waar zij bij ‘leren’ aan denken. Ook werd opgeschreven op wat voor manier ze bewijzen van leren zouden kunnen verzamelen.

Vrijdag hebben de kinderen de andere klassen bezocht om te kijken op welke manier daar het leren plaatsvindt.

Meten is weten

Groep 4 ging vanmorgen aan de slag met een meetlint. We hebben elkaars lengte opgemeten. We hebben ook geleerd dat als je 131 cm lang bent, je ook 1 m 31 cm mag opschrijven.

Koningsspelen groep 3 en 4

De Koningsspelen van 12 april werden op het plein geopend met de Pasapas. De kinderen hebben flink wat pasjes gemaakt bij deze dans. Daarna hebben we gezellig met de klas gegeten van het Koningsontbijt, lekker en gezellig!

De groepen 3 en 4 hebben in de ochtend bij de Sosefhal een circuitvorm gedaan, waarbij ze in groepjes hebben touw getrokken, pionnen geroofd, gevoetbald en lekker hebben gerend. Ze zijn actief bezig geweest in ieder geval!

Na een pauze hebben de kinderen nog lekker in de grote ‘speeltuin’ kunnen spelen en kunnen springen op het springkussen. Lekker actief en een leuke dag zo met elkaar!

Verkeersexamen groep 7

Op donderdag 4 april hadden we ons theorie examen. Helaas lukte dit niet om het digitaal te maken dus

hebben we hem op papier gemaakt. ’s Middags hoorden we dat we hiervoor allemaal geslaagd waren.

Vrijdag 5 april vertrokken we om 9.45 uur op de fiets naar Naaldwijk voor ons praktijk verkeersexamen.

Daar aangekomen kregen we een hesje om met een nummer erop. Daarna vertrokken we om de beurt

om de route te fietsen. Het was gelukkig goed weer, dus dat was erg fijn. Het ging gelukkig allemaal erg goed.

Op maandag 8 april hoorden we dat we allemaal geslaagd zijn! We kregen een mooi verkeersdiploma!!

Groetjes uit groep 7

De Rikkigroep werkt over het thema kleding

Sinds een aantal weken werken we over kleding in de kleutergroepen. In onze klas hebben we een kledingwinkel. Hierin kunnen we zomer- en winterkleding kopen, maar ook jongens- en meisjeskleding en grote en kleine kleding. In het pashokje wordt er van alles gepast door de kinderen. We hebben heel veel moeilijke woorden geleerd, zoals: poncho, kostuum, tuinbroek, nylon, katoen en nog veel meer.

De mama van Esmee kwam bij ons in de klas laten zien hoe een naaimachine werkt. Ze naaide een tafelkleed voor onze huishoek.

In de huishoek doen de kinderen de was in de wasmachine, hangen ze de was op en vouwen en strijken ze deze erna netjes. Op een mooie, zonnige dag mochten we de poppenkleren echt wassen in emmers buiten en laten drogen aan het rek.

Deze week gaan we ons thema afsluiten met een modeshow op een echte catwalk.

IPC ‘Hoe leren wij’ in groep 3 en 4

In groep 3 en 4 zijn wij al een aantal weken bezig met het thema van IPC ‘Hoe leren wij’.

Op woensdag 6 maart was het Startpunt en kwam de assistent van Professor Pienter langs. Ze had gehoord dat wij wilden leren om te leren. Onze knappe koppies konden daar wel bij helpen, zei ze. Ze had bakken met spaghetti mee, waar kaartjes in spaghetti zaten verstopt. Deze kaartjes hadden te maken met onze hersenen en leren.

We weten al best veel over hersenen kwamen we achter! We hebben een aantal filmpjes bekeken en geleerd hoe onze hersenen eruitzien en wat ze precies doen. We hebben een collage gemaakt over: hoe we leren, hoe ziet leren eruit en wat hebben je hersenen nodig.

Als je niet weet wat je moet doen, is het allemaal een beetje vaag. Daar was met deze groepen weinig van te merken, want het maken van de puzzels zonder dozen ging eigenlijk super goed! Er werd goed samengewerkt en gekeken, de hersenen hebben toch een beetje gekraakt gelukkig.
Bij de uitleg van het thema wordt altijd verteld wat we gaan doen bij het thema, we gaan ons de komende tijd vooral focussen op de doelen, kennis, vaardigheden en begrippen!

Bij vaardigheden hebben de kinderen gehoord dat je iets niet gelijk kunt. Hier is veel oefening voor nodig, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken in je linker- en rechterhersenhelft. De kinderen hebben acht vaardigheden proberen te doen in een circuit vorm.

We werken aan persoonlijke leerdoelen. Dit hebben we laten zien in een toneelstukje. Door begrip, weet je wat je moet kunnen om iets te doen. De groepjes hebben bij een vaardigheid de treden bedacht wat je moet kunnen waardoor je vaardigheden een beetje, beter en goed kunt.

We gaan nog meer leren in de komende weken. Maar daarover vertellen we later meer. Op woensdag 17 april sluiten we het thema af en mogen de ouders komen kijken wat we nog meer hebben geleerd en gedaan. Op de fotoś zijn al verschillende leuke lesactiviteiten te zien!

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten