Kanjertraining

In het schooljaar 2014-2015 zijn we gestart met de Kanjertraining, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Het team heeft een aantal studiemomenten gehad en alle leerkrachten hebben Licentie A gehaald. In de komende jaren zullen er regelmatig studiemomenten terug komen om de Kanjertraining levend te houden. Tijdens de studiedag van 30 juni 2017, staat het behalen van Licentie B centraal.

In iedere groep is de Kanjertraining zichtbaar gemaakt met de 4 gekleurde petjes en de Kanjerposter waar de afspraken op staan. De kinderen worden hier regelmatig op gewezen. Doordat afspraken en de betekenis van de petjes bij ieder kind bekend zijn, is er een doorgaande lijn in de school en kan iedereen elkaar op dezelfde manier aanspreken.

Onze afspraken zijn:

  • ik ben te vertrouwen
  • ik help
  • niemand speelt de baas
  • niemand lacht uit
  • niemand blijft zielig

Overzicht van titels:

Groep 1 en 2: Max en het dorpjePetten van de Kanjertraining

Groep 3: Max en de vogel

Groep 4: Max en de klas

Groep 5: Max en de zwerver

Groep 6: Kanjerwerkboek deel 1

Groep 7: Kanjerwerkboek deel 2

Groep 8: Kanjerwerkboek deel 3

Iedere groep heeft een eigen handleiding met verhalen en suggesties voor vertrouwensoefeningen die in de groep gedaan kunnen worden.

De Kanjertraining heeft in iedere groep een vaste plek op het rooster gekregen.

De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en te verbeteren.

De Kanjertraining streeft  de volgende doelen na:

  • het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas
  • het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen
  • beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten
  • bewustwording van de eigenheid bij leerlingen
  • leren om verantwoordelijkheid te nemen
  • het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie

Vertrouwensoefeningen

In de vertrouwensoefeningen wordt veel lijfelijk contact gemaakt, zoals een hand geven, arm om elkaars schouder enz. Bekend is dat kinderen die elkaar durven aanraken, onderling minder agressie kennen. Om die reden zijn veel spelsuggesties erop gericht kinderen te leren op een normale manier elkaar aan te raken; anders dan duwen, schoppen, trekken, slaan en/of seksuele intimidatie. Normale aanraking zoals bijvoorbeeld elkaar bij de hand vasthouden, vergroot het onderling vertrouwen.

Samenwerken

Samenwerken is van groot belang, omdat groepen die goed weten samen te werken succesvoller zijn. Op die manier leren kinderen een oud (biologisch) principe dat goed samenwerken de kans op succes vergroot. Werken kinderen goed samen, dan vergroot dat de groepscohesie en is het daardoor leuk bovendien. Samenwerken moet worden onderscheiden van vriendschap. Vuistregel: je kunt met veel mensen samenwerken die niet noodzakelijkerwijs je vrienden of vriendinnen zijn. Wel vergroot een goede samenwerking de kans op onderlinge vriendschappen.

Kanjertraining: meer dan een methode

De Kanjertraining is meer dan alleen een methode, het vormt voor scholen de leidraad om pedagogisch beleid te maken. De kanjertraining helpt leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. Gaat er dan nooit meer iets mis op Kanjerscholen, heerst er altijd rust en vrede? Nee, maar de Kanjertraining kan wel helpen om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. Regelmatig horen we dat kinderen zich weer veilig voelen op school, dat ouders weer serieus worden genomen en de leerkrachten hun vak weer terugkrijgen.

Ik vertrouw jullie!! Wij dragen je op handen!!

 

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten